top of page

צמר גפן מתוק

סוכריות, שוקולדים וממתקים הם מהדימויים הנפוצים ביותר בהקשר לילדים בתרבות המערבית וניתן למצוא חיבורים בין ילדים וממתקים בספרות, באמנות, במשחקים ובצעצועים.

מלבד טעמם המתוק, ממתקים לילדים מאופיינים לרוב בצורות, מרקמים וגוונים מיוחדים המוסיפים להם עניין ואטרקטיביות. אחת הסוכריות הייחודיות בהיבט של החוויה החושית וחזותית היא ה"צמר גפן המתוק".

המרקם השעיר והאוורירי המזכירים ענן, הנפח העצום, אופן ההכנה הייחודי ואפילו הדביקות והרגישות ללחות, הופכים את צמר הגפן המתוק לסוכריה קסומה בעיניי ילדים רבים. חיי המדף הקצרים של המוצר מחייבים את הכנתו במועד המכירה, מה שהפך את עמדת צמר הגפן המתוק והכנתה המהפנטת לאטרקצייה אייקונית בפארקי שעשועים ובירידים, וכך מתקשר הדימוי לעוד קונוטציות חיוביות ושמחות בתרבות הילדים.



הסוכריה הקסומה היתה טריגר לפיתוח סדרת בובות אותה המציאו ממציאי הצעצועים גלעד פודגור וניר דורון.

הקנדילוקס- בובות ריחניות בעלות שיער בעל מרקם ייחודי בהשראת צמר הגפן המתוק. המרקם הייחודי מאפשר משחק רב ויכולת ליצור תסרוקות, צמות, פיתולים וקוקיות בשילוב עם אביזרי אופנה המגיעים עם הבובות.

המרקם השעיר והאוורירי המזכירים ענן, הנפח העצום, אופן ההכנה הייחודי ואפילו הדביקות והרגישות ללחות, הופכים את צמר הגפן המתוק לסוכריה קסומה בעיניי ילדים


החיבור בין ניר וגלעד החל לפני כעשר שנים בתוכנית להמצאת צעצועים בשנקר. לעולם הצעצועים הם הגיעו מכוונים שונים לגמרי. גלעד, בוגר לימודי עיצוב תעשייתי, וכיום מעצב, ממציא ומפתח צעצועים ומשחקים לתעשייה הבינלאומית ובאופן עצמאי, הגיע לתוכנית עם רקע ונטייה לתחום הצעצועים-

"בהיותי סטודנט לעיצוב תעשייתי בצורה לא מודעת כמעט כל הפרוייקטים שבצעתי נראו כמו צעצועים - עגלגלים, חמודים, ציבעוניים ועם גלגלים. מאז ומעולם אהבתי לשחק במשחקי קופסא ובאמת להפתעתי אחרי שסיימתי את הלימודים התקבלתי לעבודה בברת הצעצועים לתינוקות - טייני לב."

לעומתו, ניר, בוגר לימודי קולנוע במכללת הדסה, בעבר יוצר ובעל סטודיו להפקות תכני וידאו. וכיום ממציא, מעצב ומפתח צעצועים, נחשף לתחום לגמרי במקרה-

"לפני כ 11 שנים חפשתי לצאת קצת מתחום הוידאו והעולם הוירטואלי השטוח והתחלתי להציע לחברות שעבדו איתי מישחוק חוויות הוידאו שהפקתי עבורן. חברה יקרה סיפרה לי על הקורס להמצאת צעצועים ומשחקים בשנקר, נרשמתי ומצאתי את עצמי נשאב אל תוך עולם שהכרתי בעבר כילד."

למרות הרקעים השונים שמהם הגיעו, לגלעד ולניר משותפת האהבה לצעצועים ולמשחקיות, הנמשכת עוד מהילדות.

לגלעד זכרונות ילדות רבים ממשחק בחוץ "במשחקי רחוב ובגן השעשועים השכונתי- סכין תוקע, סף, 3 מקלות, דודס או סתם לשבת על הברזלים. וגם לתחום המודלים והטיסנים שמור אצלי מקום חם בלב, להקדיש זמן בבנית מודל לראות אות טס ואז מתרסק בשדה קוצים זה משהו שלא שוכחים".

לניר יש זכרונות רבים של לגו ובניית מודלים מפלסטיק ומנייר "אני זוכר שאבא שלי היה מביא את בטאון חיל האוויר ובכל פעם זה היה גורר אותי לסופ״ש של גזירות, גילגול חלקי הפריסות וחיבורים בלתי אפשריים כמעט בין החלקים הזעירים יותר. זו הייתה חוויה כייפית והמודלים של המטוסים נראו מדהים".

החיבור שנוצר ביניהם בלימודים בשנקר לפני 11 שנים התבשל לכדי חברות ועבודה משותפת על רעיונות חדשים הנמשך עד היום.



כמו הרבה המצאות, הרעיון לקנדילוקס התחיל לגמרי במקרה ורחוק מאד מהתוצאה הסופית. במקרה זה בעקבות צפייה בסרטון ויראלי שרץ ברשת באותה תקופה, בו נראה בחור עם עגלת צמר גפן מתוק שיוצר כל מיני בובות ופרחים ציבעוניים מדהימים על מקל והילדים מסביב עומדים מרותקים.

הסרטון הצית את דמיונם והשניים החלו לחקור את המרקם וההתנהגות של צמר הגפן המתוק והפוטנציאל לשלבו בצעצוע-

"הבנו שהכייף הבסיסי הוא ההתעסקות והחיבור בין החומר הרך ומשחק בעיצוב שיער הבובה. כדי להוסיף עניין ותוכן חיברנו את מראה צמר הגפן המתוק לחווית המשחק.

המוצר שהתגבש הוא בובה חמודה וקטנה עטופה בשערה הרך כצמר גפן מתוק שילדים יוכלו לגלות בהפתעה ולעצב תסרוקות גדולות ומפוארות ללא מאמץ. לאחר שחברת ספין מאסטר הביעה עניין במוצר המשכנו בפיתוח המעמיק שכלל מציאת החומר הנכון, חידוד התמה ויצירת מבחר של דמויות שונות ומגוונות."



שיערות צבועות וראשי בובות- נסיונות בתהליך הפיתוח


הבנו שהכייף הבסיסי הוא ההתעסקות והחיבור בין החומר הרך ומשחק בעיצוב שיער הבובה. כדי להוסיף עניין ותוכן חיברנו את מראה צמר הגפן המתוק לחווית המשחק.

הפיכת ההמצאה לכדי מוצר אמיתי ומסחרי זכורה לשניהם כאירוע מרגש. הרעיון עליו עבדו ימים ולילות הפך למציאות והחל להופיע בתערוכות, בסרטוני יוטיוב ובחנויות הצעצועים.

ניר- "אחד הרגעים המרגשים קרה בליטל טוקיו בלוס אנג׳לס, נכנסתי לחנות מזכרות ובקופה עמדו לפני אם וביתה הקטנה שבידה בובת קנדילוקס עם צמות קלועות עסוקה בהנאה רבה בדמות הבובה ושערה הרך. הצגתי את עצמי בפני האמא כממציא הבובה ושזה מאד מרגש אותי לראות הילדה נהנית והיא השיבה שזאת הבובה שהבת שלה הכי אוהבת."

כמובן שלא כל הרעיונות מתגבשים לכדי מוצרים. אחד הדברים המאפיינים ממציאים ויזמים הוא היכולת להתנסות, לטעות ולהכשל, ללמוד ולהמשיך הלאה.

"לפני מספר שנים עבדנו על משחק שחשבנו שיהיה הדבר הבא, שמו היה chuck the stinking skunk. המשחק כל מנגנון מורכב, דמות חביבה והשפרצת מים… מה כבר יכול להשתבש? ישבנו במרץ לבנות את המודל 4 לילות רצופים עד שעות הבוקר המוקדמות כדי לפתור ולתזמן מנגנון כמעט בלתי אפשרי - והצלחנו לבסוף. כאשר הגענו לשעת האמת - פרזנטציה הכוללת משחק באב טיפוס התחוור לנו שהמשחק מסורבל, משעמם ומתיש…המנגנון היה מפואר, הכישלון היה מפואר עוד יותר".


זה תחום שבעיקרו נועד ליצור חוויות וכייף למשתמשים, ילדים וילדות, בכל הגילאים. אין דבר יותר מספק מאשר לראות ילד נהנה מלשחק בצעצוע שלך. תהליך הפיתוח צריך לעבור דרך אותם ילדים וילדות והכנות שלהם גורמת לתהליך להיות מאתגר ומרתק, כשהנסיינים לא חוסכים בכנותם לגבי המוצר בשלבי הפיתוח

קנדילוקס



הקנדילוקס הן צעצועים המשתייכים לקטגוריית הבובות, האספנות, והן מכוונות באופן די ברור לקהל של ילדות. הקטגוריות הללו אינן אופייניות להמצאות של ניר וגלעד ושניהם ממשיכים להתפתח בתחום המצאת הצעצועים והמשחקים לכוונים שונים ומגוונים כאשר המשותף הוא היצירה עבור ילדים.

"זה תחום שבעיקרו נועד ליצור חוויות וכייף למשתמשים - ילדים בכל הגילאים. החוויות הן חוויות אמיתיות, כנות ואין דבר יותר מספק מאשר לראות ילד נהנה מלשחק בצעצוע שלך.

תהליך הפיתוח צריך לעבור דרך אותם ילדים והכנות הזו גורמת לתהליך להיות מאתגר ומרתק, כשהנסיינים לא חוסכים בכנותם לגבי המוצר בשלבי הפיתוח".


ניר, כיום גם מפתח משחקים דיגיטליים, מנסה לחבר בין התחום לבין עולם המצאת הצעצועים. יחד עם צוות שותפים הוא הקים את סקרלט ג׳נסיס - סטודיו המתמחה בפיתוח משחק אקשן פאזל פלטפורמר למחשב שבעיקרו עוסק בעולם של צעצועים ומייקריות "כך שאני זוכה להמציא את דמויות הצעצועים במשחק ומקווה שבעתיד נפתח את ה איי פי ונוכל למצוא את אותם הצעצועים על המדפים".

גלעד, שכאמור עובד בעיצוב ופיתוח צעצועים מול לחברות בינלאומיות, ממשיך במקביל לנסות להביא רעיונות חדשים ומקווה להצלחות נוספות. בנוסף הוא פועל בתחום החינוך המיוחד, במסגרת פרויקט מתחם חוויתי לימודי שמעודד ילדים על הספקטרום ללמוד בצורה חוויתית משחקית מהנה.


צילום: ניר דורון



לבקשה לתת טיפ מקצועי לממציאים צעירים בתחילת דרכם הם בחרו לתת שלושה טיפים:

סבלנות, סבלנות, סבלנות..






bottom of page