top of page

לשחק בעולם טוב יותר

אחד ההיבטים המעניינים ביותר בנוגע לצעצועים הוא מימד הזמן. צעצועים נעשים כדי לשעשע ולשמח ילדים וילדות בהווה, אך תמיד קיימת בהם גם מחשבה על העתיד, בין אם בצורה גלויה, במקרה של צעצועים חינוכיים או התפתחותיים, ובין אם בצורה סמויה, תחת המחשבה הכללית שצעצועים צריכים להיטיב עם ילדות וילדים ולהיות בטוחים לשימוש.


הקשר הרעיוני בין צעצועים לעתיד הילדים והילדות היה קיים ככל הנראה מאז ומעולם, אולם אופי הקשר וסוג ההשפעה משתנה בין חברות שונות ותקופות שונות. בשנים האחרונות אנו עדים לשינוי גדול בתרבות המערבית ביחס לצעצועים ובעיקר לתפקידים שלהם ביחס לעתיד הילדים והילדות המשחקים בהם. אחד ההיבטים המרכזיים של שינוי זה הוא הרחבה של עקרון ה"בטיחות"- הרעיון שצעצועים צריכים להיות בטוחים לילדים וילדות ולא לפגוע בהם. בעוד שעקרון זה התייחס במקור לסכנות קונקרטיות ומיידיות מצעצועים- כמו למשל פציעה וחנק, כיום ההגדרה מתרחבת וניתן לדבר על נזקים ארוכי טווח של צעצועים על חיי הילדות והילדים וכן נזקים משניים כמו נזקים סביבתיים ואפילו חברתיים שפוגעים בעתידםן של הילדות והילדים.




הרעיון שצעצועים צריכים להיות בטוחים לילדים ולא לפגוע בהם מתרחב. בעוד שעקרון זה התייחס במקור לסכנות קונקרטיות ומיידיות, כיום ההגדרה מתרחבת וניתן לדבר על נזקים ארוכי טווח של צעצועים על חיי הילדים וכן נזקים משניים כמו נזקים סביבתיים ואפילו חברתיים שפוגעים בעתידםן של הילדות והילדים

את הביטוי לשינוי ניתן למשל לראות בארגון TIE, ארגון יצרני הצעצועים האירופאים. עמותה זו, שנוסדה ב-1991, הוקמה במקור במטרה לייצג את האינטרסים של יצרני צעצועים אירופיים בפני קובעי מדיניות במסדרונות ההומים של בריסל ובבמה העולמית. באופן טבעי העיסוק מול הרגולטורים עסק ברובו בענייני תקנים ובטיחות צעצועים. במהלך השנים השתנה אופי העמותה ותחומי העיסוק שלה התרחבו הרבה מעבר לגבולות הרגולציה, והחלו להקיף קשת רחבה של היבטים מכריעים המעצבים את עולם המשחק והצעצועים. וכך, ברוח השינוי המאפיין את תעשיית הצעצועים, השתנה אופי הארגון מארגון העוסק ברגולציה והגנה על זכויות היצרנים, לארגון המושך את הכח, ואת האחריות, אל היצרנים, אשר רואה בתעשיית הצעצועים פוטנציאל להשפעה אמיתית על עתיד החברה ומוביל שינוי בנושאים חברתיים וסביבתיים.


כיום, לצד העיסוק הרב בהבטחת בטיחות הצעצועים, מקדם הארגון היבטים רבים של התעשייה, וביניהם, ייצור אתי, קיימות סביבתית, זכויות קניין רוחני ויחסי מסחר. יתר על כן, הארגון פועל לחקור ולקדם את ערכו הפנימי של המשחק וההשפעה העמוקה של צעצועים על ההתפתחות ההוליסטית של ילדים.







ברוח השינוי המאפיין את תעשיית הצעצועים, השתנה אופי הארגון מארגון העוסק ברגולציה והגנה על זכויות היצרנים, לארגון המושך את הכח, ואת האחריות, אל היצרנים, אשר רואה בתעשיית הצעצועים פוטנציאל להשפעה אמיתית על עתיד החברה ומוביל שינוי בנושאים חברתיים וסביבתיים.



לשחק לשנוי

אחת הדרכים של ארגון TIE לקדם את האג'נדות של ולהוקיר את החברות הפועלות ליצירת שינוי מהותי בתחומים אלו, הוא התחרות היוקרתית PLAY FOR CHANGE שהשיק הארגון בשנת 2019. בתחרות שלוש קטגוריות המבטאות את הנושאים בהם קורא הארגון לחברות הצעצועים לפעול לשינוי: גיוון והכלה, קיימות סביבתית, וכישורי חיים.


ואלו הזוכים לשנת 2023:




גיוון והכלה - DIVERSITY & INCLUSION

פרס הגיוון וההכלה מכיר בפעילויות ובצעצועים פורצי גבולות המערערים על ייצוגים, נורמות וסטיגמות מיושנות של מגדר, יכולת, גזע או דת.



מקום ראשון:

ברונו- הדמות האוטיסטית של תומס וחברים,

מאטל (Mattel) בריטניה


ברונו הוא החבר האוטיסט החדש של תומס הקטר, שנוסף השנה לסדרת האנימציה ולליין הצעצועים. הוא לובש בגאווה את המספר 43, המתייחס לשנת 1943 שבה זוהה אוטיזם. בהיותו קרון בילום, ברונו מחובר בקצה הרכבת ומביט אחורה, מה שנותן לו פרספקטיבה ייחודית על העולם.


השופטים שיבחו את הדמות על כך שהיא מייצגת קהל שלרוב זוכה להתעלמות בתרבות הילדים, ואת הפוטנציאל שלו לשנות את התפיסה של החברה לגבי ילדים עם אוטיזם. הם גם אהבו את כל הקמפיין סביבו ובמיוחד את העובדה כי הדיבוב לדמות נעשה על ידי אליוט גרסיה, שהוא בעצמו ילד אוטיסט.




מקום שני:

ליין תחפושות ייעודיות לילדים בכסאות גלגלים

מותג התחפושות Rubie’s Masquerade, בריטניה


התחפושות של רוביקס עוזרות לילדים בכיסאות גלגלים להזדהות עם גיבורי העל שלהם ולהרגיש כמו כל הילדים האחרים שאוהבים להתחפש. התחפושות עוצבו במיוחד כדי להקל על ההלבשה ולהתאים לנסיבות הייחודיות של ישיבה בכסא גלגלים.


חברי המושבעים חושבים שהתחפושות הללו ממלאות פער חשוב בשוק. הם מאמינים שהם עושים הבדל גדול הן עבור ילדים עם מוגבלות והן עבור משפחותיהם.





מקום שלישי:

בובות מכילות של המותג ואטוטו

ואטוטו Watoto Toys and Games, שוודיה


בובות וואטוטו מייצגות גיוון שחסר הרבה פעמים במותגי בובות. הם מגיעים בצבעי עור שונים, מוגבלויות, מגדרים, משפחות שונות וסוגי גוף שונים. בנוסף, הבובות עשויות מחומרים ידידותיים לסביבה. בהלימה לאופי המותג, Watoto Toys גם יוצרת הזדמנויות עבודה עבור תופרות מהגרות המתמודדות עם אתגרים למצוא תעסוקה בשוודיה.


השופטים הכירו במחויבות החזקה של Watoto Toys לגיוון ולהכלה ולהשפעה חברתית. הם אהבו את האופן בו הצעצועים האלה מעצימים ילדות וילדים אבל גם נשים ואמהות.






קיימות

פרס הקיימות מיועד ליוזמות ו/או צעצועים שמטרתם לספק השפעה חיובית כוללת על הסביבה.


מקום ראשון:

משימה באוקיינוס (Mission Ocean)

אדבנטרה (Adventerra Game) שוויץ

משחק הלוח Mission Ocean נועד לחנך ילדים וילדות ולהגביר את המודעות בנוגע לזיהום פלסטיק באוקיינוס. המשתתפות אוספות פסולת פלסטיק שצפה בין הגלים אל הספינה ומנקות את המים כדי להגן על יצורי הים.

המשחק כולו ניתן למחזור ובחלקו מתכלה. Adventerra פיתחה את Mission Ocean בשיתוף עם ארגון The Ocean Cleanup לו היא תורמת חלק מההכנסות שיוצר המשחק.


השופטים העריכו את האופן בו המשחק מעלה מודעות לנושא חשוב ואת הקישור לפרויקט מהחיים האמיתיים. הם גם בירכו על המחויבות הרחבה של Adventerra Games לקיימות עם מאמצים בכל הפעילות שלהם.


מקום שני:

יוזמה: מעבר לאריזה הניתנת למחזור מלא

קבוצת לגו


בשנת 2022, לגו הוציאו לראשונה סטים עם אריזות פנימיות מבוססות נייר במטרה להחליף את הפלסטיק לשימוש חד פעמי. המעבר מפלסטיק לנייר היה מעבר לא קל, לנייר תכונות שונות וזקוק לטיפול שונה בהשוואה לפלסטיק. השינוי השפיע על חלקים רבים בתהליך הייצור שלהם. השקיות המבוססות על נייר עשויות ממשאבים מתחדשים וניתנות למיחזור באיחוד האירופי, ארה"ב וקנדה.


השופטים הכירו כי יישום השינוי הזה עבור חברה גדולה דורש מאמץ רב. הם גם הכירו שזה יביא לחיסכון ניכר בפלסטיק.





מקום שלישי:

משחק באולינג "קורקו" (Korko Bowling Set)

טוינאמיקס (Toynamics Europe) גרמניה

סט הבאולינג של קורקו עשוי כולו משעם. השעם מגיע מיער פורטוגלי ומתקבל בקילוף ידני. קליפת העץ מתחדשת כל תשע שנים וקילוף קפדני קבוע שלה עוזר ללכוד יותר CO2 מהאטמוספירה.


השופטים שיבחו את השימוש החדשני בשעם כחומר גלם בר קיימא. הם מצאו ששעם הוא בחירה מצוינת ידידותית לסביבה, בהתחשב בכך שמדובר בשימוש בתופעה טבעית הקשורה בהתחדשות העץ.




כישורי חיים

פרס כישורי חיים מכיר ביוזמה או מוצר שמכינים את הילדות והילדים לעולם המחר.


מקום ראשון:

סוויטצ'רו קודינג קרו (Switcheroo Coding Crew™)

לרנינג ריסורסס (Learning Resources®) בריטניה


קודינג קרו הוא משחק "רובוט הצלה" שמציג לילדים וילדות את היסודות של קידוד ו-STEM באמצעות משחק ללא מסך. הילדות.ים מושכים כרטיס אתגר חילוץ, בוחרים פגז רכב כדי להפוך את הרובוט לניידת משטרה, כבאית או רכב בנייה ומקודדים אותו כדי לפתור את המשימה.


השופטים העריכו את הרבגוניות של הרובוט הזה ואת מערך הכישורים הגדול שהוא מכסה. הם מצאו כיבמשחק יש ערכים אמיתיים של לימוד קידוד, פתרון בעיות וכל זאת מבלי לפגוע בכיף ובהנאה של המשחק המאפשר לילדים.ות להשלים משימות חילוץ חדשניות ומרתקות.




מקום שני:

צ'ארלי האסטרונאוט

וורלד בראנדס (World Brands) ספרד


צ'רלי, האסטרונאוט, הוא רובוט שעוזר לילדים וילדות ללמוד על החלל תוך פיתוח כישורי קידוד ותכנות. צ'רלי מגיב לתנועות ידיים, אך ניתן לתכנת אותו גם באמצעות אפליקציה. האפליקציה נותנת גישה ל-"Spacepedia" שמכילה מידע מפורט וחוקר ילדים על היקום.


השופטים אהבו את האופן בו צ'רלי מקדם מודעות והבנה רבה יותר של מדע וטכנולוגיה. הם העריכו את התכונות הרבות של הרובוט ובמיוחד את בקרת המחוות. הם אהבו את האופן בו האפליקציה עושה את הקישור בין העולם הפיזי והדיגיטלי.





מקום שלישי:

שיתוף פעולה: The 2022-2023 FIRST® LEGO® League SUPERPOWERED℠ season

חברות: FIRST and LEGO Education (Denmark)


תוכנית גלובלית שנוסדה על ידי LEGO Education ו-FIRST. התוכנית נועדה ללימוד STEM לילדים מגיל 4 עד 16 בצורה מהנה ומרתקת. בכל שנה, צוותי תלמידים מתבקשים להתמקד ולחקור אתגר מדעי ומציאותי. במהלך העונה SUPERPOWERED, התלמידים חקרו כיצד אנרגיה נוצרת, מופצת, מאוחסנת ומשומשת. לאחר מכן הם נאלצו לפתח פתרונות אנרגיה ברי קיימא עבור הקהילות שלהם.


השופטים שיבחו את האופן בו היוזמה הזו עוזרת לילדים להבין באמת את האתגרים של היום וכיצד היא מעודדת אותם להשתמש ביצירתיות שלהם כדי להמציא פתרונות משלהם.





bottom of page