top of page

חמ"ל צעצועים

תוצרי תרבות הנוצרים עבור ילדים, ובכלל זה צעצועים, הם תמיד מלאי סתירות. הם נחשבים כשוליים, אך השפעתם עצומה, הם נתפסים כקלילים ואף פשטניים אך בפועל הם מסוגלים לשאת תכנים מורכבים ועמוקים ברבדים רבים. בדומה, צעצועים נחשבים פעמים רבות כמותרות, אך בפועל תפקידיהם בחייהם של ילדים ובחיי קהילות הוא חיוני וחורג הרבה מעבר לתכונות המיוחסות להם. חמ"ל הצעצועים שהוקם בתל אביב עם פרוץ המלחמה, ועוסק מאז במתן מענה לצרכים שונים הקשורים למשחקים וצעצועים, ממחיש את את חיוניותם של חפצים מיוחדים אלו החורגת הרבה מעבר לתפקיד המיוחס להם.




צעצועים אינם רק סמל ליַלְדוּת, למעשה מדובר בקטגוריה עצומה של חפצים המהווים צורך חיוני ובסיסי בחייהם של ילדות וילדים.

כחפצים המזוהים ביותר עם ילדים וילדות, צעצועים הם גם אחד מסמלי היַלְדוּת המובהקים ביותר בתרבות המערבית. נוכחותם של צעצועים מוטלים בצילומים מהקיבוצים בעוטף ממחישה את גודל הזוועה. הצעצועים בתמונות הם כמו עדים דוממים לזוועות ונוכחותם מסמלת את הפיכתם של מקומות בטוחים ושלווים לשדות קרב וקטל אכזריים. העין לא יכולה להכיל את הקונטרסט בין הצורות והצבעים האופייניים לחדרי הילדים לבין הסימנים המעידים על האירועים שהתחוללו בסביבה זו. קונטרסט דומה עולה גם מהשימוש בדובונים קשורי ידיים ומכוסי עיניים במיצגים ברחבי העולם במטרה לעורר את דעת הקהל לגודל הפשע שנעשה באותו יום שבת נוראי, ומתחולל עדיין, כל עוד ילדים וילדות מוחזקים בשבי.


אך צעצועים אינם רק סמל ליַלְדוּת, למעשה מדובר בקטגוריה עצומה של חפצים המהווים צורך חיוני ובסיסי בחייהם של ילדות וילדים. בגילאים הצעירים צעצועים מהווים עוגן ומרחב בטוח, המשחק בהם עונה על צרכים רגשיים חיוניים והם מאפשרים עיבוד של רגשות והתמודדות עם המציאות. בגילאים אחרים, המשחק מאפשר תחושת ביטחון ויצירה של אינטראקציות ופעילות חברתית. משחקים רבים מאפשרים פעילות משותפת בין קבוצות גיל שונות או בין הורים לילדים, משחקי יצירה הם כלים לחינוך להתנסות ולביטוי. במצבי משבר ומצוקה, גוברת חשיבותם של צעצועים ומשחקים ותכונותיהם הייחודיות הופכות אותם לצורך בסיסי, החל מהיותם כלים תרפויטיים להתמודדות עם אבל, טראומה וחרדה, דרך חשיבותם החינוכית והפדגוגית ועד היותם אמצעים ליצירת בידור, פנאי, הנאה ויצירה של קשרים חברתיים. כל אלו הופכים את הצעצועים במצבי חירום למוצרים חיוניים לא רחוקים בחשיבותם ממוצרים יסודיים כמו ביגוד ומזון.



תעשיית הצעצועים מתגייסת


עוד במהלך אותה שבת נוראית, עם היוודע גודל האסון ולצד ההתעוררות חסרת התקדים של המגזר האזרחי והעסקי, התעוררה גם תעשיית הצעצועים המקומית והעולמית לתת מענה בתחומים השונים בהם היא רלוונטית, תחומים החורגים מעבר לפנאי ושעשוע המיוחסים לרוב לתעשייה זו.

אחד המרכזים הגדולים המרכזים את הפעילות בנושא הוקם בספונטניות על ידי טל שרייבר, ממציאת צעצועים ונציגה של חברת ספין מאסטר. עוד לפני שהיה ברור מה יהיו הצרכים וההיקף, פנתה טל לרונן הררי, מייסד שותף של חברת ספין מאסטר וקיבלה ממנו אור ירוק לפעול לאיתור צרכים ומציאת פתרונות בנושא הצעצועים והמשחקים עבור הניצולים והמפונים באופן מיידי. הנכונות של הררי אינה מפתיעה, בשנת 2014 הוא ייסד את ה TOY MOVEMENT, גוף ללא מטרות רווח, התומך ומספק תקווה ושמחה לילדים ברחבי העולם, ובדגש על ילדים באיזורים של עימות או אסון. הארגון מתבונן בנקודת מבטם של הילדים והילדות ותוך אמונה בכוח של המשחק. הרעיון הוא שלכולם.ן יש את הזכות ליהנות מתחושת הכיף, לקבל השראה ולחוות את יתרונות המשחק. התנועה בנויה מחיבור בין שותפים מחויבים מתעשיית הצעצועים והבידור לילדים, ספקי לוגיסטיקה וגופים שונים, מאז הקמתה פעלה התנועה במקומות שונים ודאגה לאספקה של מאות אלפי צעצועים צעצועים לילדים ברחבי העולם. עם ברכתו של הררי החלה טל בפעילות ובגיוס קולגות שלה מתעשיית הצעצועים המקומית והעולמית. כבר ביום ראשון היתה בדרכים עם תרומות ארגזי צעצועים לילדים מפונים. העשיה הספונטנית והמאולתרת התפתחה בהמשך להתארגנות ענקית המרכזת מרבית נושא תרומות הצעצועים בארץ.



ארגזי תרומות בחמ"ל הצעצועים. צילום: שלומי איגר

שרייבר החלה לרכז את התרומות, ובהמשך את הפעילות הלוגיסטית, של מה שלימים הפך לחמל"צ-

חמ"ל הצעצועים המרכז את התרומות והפעילויות השונות הקשורות לצעצועים ולמשחקים ואת העבודה מול הגופים הרלוונטיים- העמותות, המלונות, הרשויות, התנועה הקיבוצית ואפילו אנשים פרטיים המעלים צרכים מהשטח. כאשר גדלו הכמויות קיבל חמ"ל הצעצועים מעיריית תל אביב מקום לצרכי לוגיסטיקה וניהול במרכז קהילתי בבלי, בו עברו מאז אלפים רבים של צעצועים ומשחקים. כבר בימים הראשונים הצעצועים והמשחקים החלו לזרום אל המרכז וממנו, ומהר מאד הבינה טל כי האתגרים אינם מסתכמים בגיוס התרומות אלא בניהול הלוגיסטיקה והפיכתן של התרומות למשמעותיות ומותאמות לקהלים אליהם הן מופנות ולצרכים להן הם נועדו. כך, החלה בחמל"צ המתפתח עבודה של קליטה, מיון ובניית ערכות וחבילות סיוע ותרומה המותאמות לגיליאים השונים לייעודים השונים ולאופי של הקהילות המקבלות את הצעצועים והמשחקים. התרומות למרכז הן מגוונות וכוללות קטגוריות רבות של צעצועים, כגון בובות ודמויות של גיבורי על, משחקי לוח וקלפים, צעצועים לגני ילדים וערכות יצירה, כולם מוצרים חדשים ואיכותיים הנתרמים על ידי החברות השונות.


מתנדבות ומתנדבים בחמל"צ


העבודה במקום נעשית בהתנדבות, ברובה על ידי קהילת בוגרי התוכנית להמצאת צעצועים בשנקר, קהילת ממציאי ואוהבי צעצועים שהפכה ברגע לרשת של ידע, סיוע ועשייה בנושא הצעצועים והמשחקים סביבו מאוחדת קהילה זו. המתנדבים מגיעים מרקעים שונים כמו עיצוב, חינוך, טיפול והנדסה ומשותפת לכולם האהבה לצעצועים. הידע וההבנה של תחום הצעצועים מתורגמים בחמ"לצ ליכולות מיון, ארגון והתאמה מדוייקת מאד של הצעצועים הנתרמים והתמהילים שלהם לקהלי היעד אליהם יגיעו, ביניהם גני ילדים, מרכזים של מפונים, מרכזים של ילדים בעלי צרכים מיוחדים ומשפחות פרטיות. המקצועיות הרבה של המתנדבים והיכרותם עם עולם הצעצועים מאפשרים להתאים את הצעצועים לקהלים השונים ובכך להפוך את התרומות למדויקות ומשמעותיות מאד.

לצרכי לוגיסטיקה, חמ"ל הצעצועים יצר קשרים עם גופים, עמותות ומנגנונים אזרחיים שונים, הנותנים מענה הן בהצפת הצרכים מהשטח, והן במתן שירותי הובלה ושינוע של הצעצועים הרבים אל המרכז וממנו אל היעדים השונים בהם הם נדרשים. השינוע של הצעצועים ליעדים השונים נעשה בהתנדבות לצד שינוע של מצרכים בסיסיים כמו מזון וביגוד, או ציוד ללוחמים. הצעצועים והמשחקים, הנחשבים לעיתים כדברי מותרות, מצטרפים ברגעי משבר למשפחת הציוד החיוני והבסיסי.


אוספים צעצועים במשרדי חברת דיאמנט באשדוד


צבי הנינג'ה ואחים לנשק


עם התפתחות החמל"צ וחיזוק הקשרים עם הגופים השונים התפתחו גם הייעודים להם המרכז נותן מענה. הצרכים מגיעים מהשטח מכיוונים שונים, מהקהילות המפונות, מגופים היוזמים פעילויות וצריכים לשם כך משחקים או צעצועים, ממרכזים לצרכי פעילות הפגתית, מרשויות מקומיות אשר קלטו כמויות גדולות של משפחות ואפילו מאנשים פרטיים אשר עזבו את בתיהם וזקוקים כחלק מהציוד הבסיסי גם חפצים למשחק עבור הילדים. בעוד שחלק מהפעילות של החמל"צ נתנה מענה מיידי לצורך הכל כך בסיסי, החיבור לגופים ולקהילות הוליד גם כמה פרויקטים מתהווים ארוכי טווח, בהם מגוייס הידע והיכולות שהתהוו לנושאים כמו למשל גיוס צעצועים ועזרי לימוד עבור התנועה הקיבוצית לצורך סיוע בהקמת מערך החינוך האלטרנטיבי שישרת 25 קהילות מפונות. פרויקט נוסף המתהווה בימים אלה עוסק בקשר האישי בין ילדים לצעצועים ובמסגרתו תחולק כמות עצומה של צעצועים רכים באופן אישי לילדים המפונים. כיום החמ"ל מקבל פניות רבות מגופים שונים להם צרכיים ספציפיים בצעצועים שלא תמיד נמצאים בהישג יד ולכן, במקביל לתרומות הצעצועים עוסק החמל"צ גם בגיוס כספים לצורך רכישות ספציפיות. לתרומות: 054-434-0003 אהרון הוכברג.






בעיתות משבר נחשפת חיוניותם של צעצועים לצורך קיום שגרה של ילדות וילדים, ליצירת מרחבים בטוחים ולעיבוד טראומה ואבל, כמו גם חשיבותם של משחקים ביצירת הפוגות וביכולת ליצור מרחבים של אינטראקציה בין אישית במנותק מהמציאות המורכבת, גם אם לזמן קצר.

למול התפיסה הרווחת של צעצועים כחפצים קלילים ומשעשעים, בעיתות משבר נחשפת חיוניותם של חפצים אלה לקיום שגרה של ילדות וילדים, ליצירת מרחבים בטוחים ולעיבוד טראומה ואבל, כמו גם חשיבותם של משחקים ביצירת הפוגות וביכולת ליצור מרחבים של אינטראקציה בין אישית במנותק מהמציאות המורכבת, גם אם לזמן קצר. התמונות הזורמות מפעילות חמל הצעצועים, בהן צעצועים בדמויותיהם של גיבורי הילדים כמו צבי הנינג'ה, ליידי באג וגורי מפרץ ההרפתקאות, מובלים במשאיות לצד ציוד בסיסי כמו מזון ובגדים ואפילו ציוד לחימה, מזכירות את חיוניותם של חפצים מיוחדים אלו החורגת הרבה מעבר לתפקיד המיוחס להם.





תודה רבה לכל השותפים, התורמים והמתנדבים.

ספין מסטר, מליסה אנד דאג, פליימאטס, זאג, מאטל , קריולה, הסברו, זורו, תודה למשווקים המקומיים של החברות. תודה לתנועה הקיבוצית, לתורמים אנונימיים, לאחים לנשק ולבוגרי התוכנית להמצאת צעצועים בשנקר. תודה מיוחדת למרכז קהילתי בבלי.



bottom of page