top of page

סוכנת תרבות

בין התגובות הרבות שעוררה יציאתו של הסרט ברבי לקולנוע, בלטו התגובות בעולם הערבי כאשר במספר מדינות, כגון אלג'יר, כווית ולבנון נאסר הסרט להקרנה. לדעת המתנגדים, הסרט מקדם ערכים כמו עידוד הומוסקסואליות וכפירה בערכי המשפחה. ההתנגדות בעולם המוסלמי לסרט אשר הגיבורה שלו היא הבובה האייקונית של חברת מאטל אינה מפתיעה נוכח מערכת היחסים המורכבת של העולם המוסלמי עם הבובה. בעשורים האחרונים ברבי יצרה התנגדות וסערות במספר מדינות מוסלמיות, בהן היא נתפסה כהרבה יותר מאשר 'רק בובה' אלא כייצוג לערכי המערב וכאובייקט עם כח ופוטנציאל השפעה ממשי על התרבות עד כדי הוצאתה מן החוק ויצירת חלופות מקומיות העומדות בסטנדרטים של ערכי האסלאם. מבין החלופות השונות שברובן נכשלו, בולטת הבובה פוּלה (Fulla), שיצאה בשנת 2003 בסוריה. הצלחתה הרבה של פולה בעולם המוסלמי, היא הזדמנות לחשוף מהם המאפיינים ההופכים מותג בובות אופנה למצליח, ולתהות, האם הבובה, שיצאה כאמור כחלופה ומתוך התנגדות לברבי, אכן כל כך שונה ממנה?



גם בהינתן כי האסלאם מתיר את השימוש בבובות לצרכי משחק, מעצם היותן של בובות תיאורים של גוף אנושי, עיצובן וצורתן של בובות עדיין מציפים סוגיות הילכתיות הקשורות לגוף ולצניעות, וכן סוגיות ערכיות הנובעות מן המעטפת המשחקית והסיפורית של הבובות

בובות באסלאם


עוד לפני הדיון הספציפי בברבי ובפולה, יש לציין כי באסלאם קיים קשר מורכב בנוגע לבובות עקב היחס כלפי דימויים בכלל ודימויי יצורים חיים, חיות ובני אדם בפרט. דימויים מסוג זה נחשבים לדבר אסור אשר עשייתו או השימוש בו הם בגדר חַראם (حَرَام ). בנוסף, גישת האסלאם מחמירה יותר ביחס לדימויים תלת מימדיים, ככל הנראה בעקבות השימוש ההיסטורי בדימויים מסוג זה בדתות ובתרבויות שונות לצרכי פולחן ותיאורים של אלילים. למרות האיסורים המחמירים ביחס לתיאורי גוף תלת מימדיים, ברוב זרמי האיסלאם קיימת החרגה והיתר ביחס לבובות, בתנאי שהן משמשות למשחק בידי ילדים וילדות. היתר זה מבוסס בעיקר על שתי עדויות כתובות של עאישה, אשת הנביא מוחמד, בהן היא מתארת מפגשים עם הנביא בילדותה ומזכירה משחק בבובות.

גם בהינתן כי האסלאם מתיר את השימוש בבובות לצרכי משחק, מעצם היותן של בובות תיאורים של גוף אנושי, עיצובן וצורתן עדיין מציפים סוגיות הילכתיות הקשורות לגוף ולצניעות, וכן סוגיות ערכיות הנובעות מן המעטפת המשחקית והסיפורית המלווה אותן. למעשה, הבעיה בבובת הברבי מעולם לא היתה קשורה לעצם היותה בובה, אלא לתרבות ולתפיסת העולם מערבית אותן היא מייצגת, הבאות לידי ביטוי במעטפת הכוללת של בגדים ואביזרים נלווים המשקפים אורח חיים ועולם ערכים. בנוסף, באופן מובנה מהיותה של ברבי שייכת לקטגוריית בובות האופנה, דפוס המשחק בה כולל החלפה של בגדים, אביזרים ותסרוקות. משחק זה מאלץ חשיפה כזו או אחרת של גוף הבובה ובכך קושר את הבובה לסוגיות כמו צניעות ומיניות.




סוכנת תרבות


גם בתרבות המערבית ברבי היא בובה המעוררת מחלוקת ועניין רב והדיונים בה, בין אם לטובתה או נגדה, עוסקים באופן בו היא משקפת את התרבות המערבית ובהשפעה שיש לה על הילדות והילדים המשחקים בה ועל התרבות עצמה. אם כן, ברבי נתפסת בעולם לא רק כצעצוע, אלא כסוכנות הנושאת ערכים של התרבות המערבית ועשויה להשפיע ולהחדיר ערכים אלה דרך תרבות הילדים.


בובות ברבי במוזיאון הצעצועים במינכן. צילום: שלומי איגר
הבעיה בבובת הברבי מעולם לא היתה קשורה לעצם היותה בובה, אלא לתרבות ותפיסת העולם מערבית אותן היא מייצגת, הבאות לידי ביטוי במעטפת הכוללת של בגדים ואביזרים נלווים המשקפים אורח חיים ועולם ערכים

פוטנציאל ההשפעה התרבותית המיוחס לבובה, גם במערב, הוא המקור לסימון שלה כבלתי רצויה ואף כמסוכנת בעיניי חברות שמרניות ומסוגרות, כמו זרמים מסוימים בחברה המוסלמית. בעשורים האחרונים של המאה העשרים, על רקע שינויים גיאופוליטיים, התגברה הביקורת בעולם המוסלמי כלפי בובת הברבי, עד לכדי הוצאתה מן החוק בכמה מדינות, כמו למשל באיראן, בה נאסר על יבוא בובות ברבי עוד בשנות ה- 90 של המאה הקודמת תוך ציון "ההשלכות החברתיות והתרבותיות ההרסניות" של השימוש בה. בשנת 2012, נוכח התגברות הסנקציות של מדינות המערב על איראן סביב סוגיית הגרעין, חלה החמרה באכיפה של איסור מכירת בובות הברבי ועשרות חנויות צעצועים באירן נסגרו עקב כך. לצד מגמה זו ונוכח הפופולריות הרבה של ברבי, נעשו מספר ניסיונות, חלקם על ידי הרשויות במדינות מוסלמיות, ליצור לברבי גרסאות חלופיות, אשר יספקו את הצורך בבובה מסוג זה אך יעמדו בסטנדרטים של ערכי האסלאם ואף יקדמו אותם. לרוב נסיונות מסוג זה נחלו כישלון כאשר הבובות לא הצליחו לכבוש את לבבות הילדות אשר רצו את בובת הברבי. החלופות פשוט לא סיפקו את צרכי הילדות ופספסו ביצירת הקסם המאפיין את המותג האייקוני.


ואז הגיעה פוּלה


מי שכן הצליחה לגעת בלבבות הילדות היתה כאמור פוּלה (Fulla), בובת אופנה של חברת NewBoy הסורית, אשר הושקה בשנת 2003. בשונה מבובות אופנה מוסלמיות אחרות, היוצרים של פוּלה הבינו לעומק את סוד הקסם של בובות האופנה החורג הרבה מעבר לעיצוב הבובה עצמה. בתמיכת מעטפת שיווקית ותכנים נלווים בערוצי טלויזיה וברשתות חברתיות, פולה זכתה לפופולריות במזרח התיכון הערבי, והפכה במהירות לצעצוע הנמכר ביותר באזור.

פוּלה הצליחה לענות על צרכי הילדות ובמקביל להתקבל על ידי הרשויות, ואף על ידי הורים רבים שהעריכו את הלבוש הצנוע של הבובה ואת המעטפת הסיפורית והשיווקית שלוותה אותה, אשר תאמה את אמונותיהם התרבותיות והדתיות. מנגד, הצלחתה של הבובה עוררה גם ויכוחים על זהות תרבותית, צרכנות והשפעת הצעצועים המערביים על התרבות. בין מבקריה היו מי שהאשימו אותה בהיותה בובה סטריאוטיפית, הדומה מידי למודל המערבי עליו היא מבוססת, באופן המשטח את הזהות המוסלמית אותה היא שואפת לייצג לכדי סממנים סטריאוטיפיים כגון גוון עור, שיער ולבוש אופייני. למרות הביקורת, פולה זכתה כאמור להצלחה עצומה בשוק בובות האופנה ופרצה מעבר למדינות האיסלאם גם לאירופה ובהמשך לארצות הברית, תוך שמירה על זהותה המוסלמית. הצלחתה בקרב ילדות מוסלמיות גם במדינות מערביות מהווה הוכחה כי אינה רק בובת ברבי שהולבשה מחדש, אלא דמות שלמה ועצמאית בעלת זהות תרבותית ייחודית משלה.


היוצרים של פולה הבינו לעומק את סוד הקסם של בובות האופנה החורג הרבה מעבר לעיצוב הבובה עצמה. בתמיכת מעטפת שיווקית ותכנים נלווים בערוצי טלויזיה וברשתות חברתיות, פולה זכתה לפופולריות במזרח התיכון הערבי, והפכה במהירות לצעצוע הנמכר ביותר באזור.

פוּלה הצליחה בשל הדמיון הרב שלה לברבי, החורג הרבה מעבר מעבר לדמיון הפיזי. היא מגיעה עם אביזרים רבים ובגדים רבים, היא עובדת במקצועות שונים, יש לה אישיות ואופי משל עצמה והיא נושאת מערכת ערכים המדברת את הילדות אליהן היא פונה. הדמיון הרב של פולה לברבי מאפשר לראות בבירור גם את קוי השוני, המשקפים את האופן בו לדעת יוצריה היא משקפת ואף מקדמת את ערכי האסלאם.

פולה היא בראש ובראשונה בובת אופנה. כמו ברבי, גם לפולה יש בגדים ואביזרים רבים בסגנונות שונים המתאימים לסיטואציות שונות, של פנאי, עבודה, וספורט. בשונה מברבי, הבגדים של פולה מעוצבים בצניעות רבה וברוח האסלאם. כמקובל במדינות מוסלמיות מסוימות לפולה יש בּוּרְקָה, בגד מסורתי לנשים המכסה את הראש, אך בסגנון השאול מעולמה של ברבי- ניתן למצוא בובות פולה עם בורקות ססגוניות, פרחוניות, מקושטות בסגנונות שונים, התואמות את מערכת הבגדים ססגוניים הנלבשים תחת הבּוּרְקָה, כראוי לבובת אופנה.






מקדמת ערכים כגון משפחתיות וחברות. צילום מסך של סרטון פרסומת



כמו לברבי, גם תחת המותג של פולה ישנן בובות נוספות וסיפורים המלווים אותה, אך בשונה מברבי, הבובות והסיפורים המקיפים את פולה מקדמים ערכים כמו כבוד המשפחה. בדומה לברבי, גם לפולה יש גרסאות העוסקות בקריירות, אך בשונה מברבי הקריירות של פולה מוגבלות לתחום הרפואה וההוראה- מקצועות הנחשבים ברוב העולם הערבי למקצועות מכובדים מאד עבור נשים.

אחד ההבדלים הבסיסיים בין פולה לברבי עוסק בעיצוב הבובה עצמה. פולה עוצבה בגוון עור אופייני למזרח התיכון, מעט כהה יותר מהברבי הקלאסית ולרוב עם שיער בגוונים כהים. הפרופורציות של פולה שמרניות יותר מאלה של ברבי, דבר הבא לידי ביטוי בעיקר בהקטנת מידת החזה. בנוסף, לאורך השנים, מרבית הדגמים של פולה עוצבו עם בגדים תחתונים היצוקים בגוף הבובה, ללא אפשרות להפשיטה לחלוטין. סממנים עיצוביים אלו הם ביטוי לנושאים אתניים אך גם לסוגיות הצניעות והיחס לגוף האופייניות בעולם המוסלמי.




הביטויים הפיזיים לערכי האסלאם הבאים לידי ביטוי בעיצוב גופה של פולה מעניינים שכן הם מהדהדים תופעה אחרת, שקרתה במקביל בעולם הצעצועים המערבי ובאו לידי ביטוי בבובות הברבי. אחת הביקורות המרכזיות כלפי ברבי במערב עוסקת באופן בו הבובה מקבעת סטריאוטיפים של אידאל יופי ומקדמת נראות נשית סקסיטית ומחפיצה. בשנים האחרונות פועלת חברת מאטל לשנות את האופן בו נתפסת הבובה ואת השפעתה על ילדות, ילדים ועל התרבות. באופן טבעי, רבים מהמאמצים באים לידי ביטוי בשינויים בעיצוב הבובות עצמן. ברבי כיום היא מותג רב גוני ומכיל הכולל בובות בעלות צורות גוף, גווני עור וסממנים תרבותיים במנעד הולך וגדל. באופן מעניין, הרבה מהסממנים העוסקים במראה של פולה, אשר נוצרו כאלטרנטיבה ואף כמחאה כנגד ברבי ועולם הערכים המערבי אותו היא מייצגת, מתקיימים כיום במותג ברבי. למעשה, כיום פולה לא נראית חריגה כלל בנוף בובות האופנה בו שולטת ברבי.


הדמיון בין בובות הברבי שיצאו בעשור האחרון לבובת פולה הוא דוגמה מעניינת לאופן בו מפגש בין ערכים מנוגדים או סותרים כמו שמרנות וצניעות למול ליברליזם, פמיניזם ורב גוניות, עשויים להביא לאותה תוצאה. בעקבות ההגירה הרבה למדינות אירופה בעשורים האחרונים והמשך ההצלחה של פולה בקרב ילדות מוסלמיות גם במערב, כיום ישנם חדרי ילדות רבים בהן מונחות פולה וברבי זו לצד זו, וניתן להניח כי הן פועלות יחד בעולם המשחק בידי ילדות מוסלמיות החיות בעולם מערבי. באופן פרדוקסלי נראה כי תכונותיה של הבובה הנגזרות מיעודה לשמש כמחסום או מחיצה, מאפשרות לה למעשה להוות דווקא גשר, או פשרה בחיבור המורכב בין שני העולמות.


bottom of page